Norrland och Norge, tips eftersökes!

Pic 1 Krist Mort, Pic 2+3 Tumblr

Just nu har jag och karln fullt upp med att fixa och planera inför vår kommande resa. Nästa helg sticker vi nämligen upp i norrlands djupaste skogar, samt Nordnorge och norra Finland och där kommer vi befinna oss i en månad. Som vanligt är man så dålig på det här med planeringen och allt ska fixas in i det sista. Vi reser dessutom med MC så packningen måste bli minimal. Men kul ska det bli, längtar ut till lugnet! Och jag har införskaffat en ny kamera, så jag ser fram emot att plåta massa natur!

Om någon har tips på platser man bör besöka så hojta till :-) Vad som helst, fina vandringsleder, campingplatser, natursköna vyer, trevliga byar etc...alles är välkommet!

†Följ min blogg via Bloglovin †

Kommentarer
Postat av: Melwa

För det första: jag dör, vad mysigt! Blir alldeles avundsjuk!



Och jag har pinsamt lite tips, trots att jag själv är norrlänning. Jag kommer från Hälsingland, och det är ju verkligen södraste Norrland, men jag har rest lite högre upp också. Vet inte hur högt ni åker, men Abisko Måste ni se om ni är där i närheten. Det är en av de vackraste platser jag vet, och dessutom är det en kort sträcka med bussar som går hyfsat ofta mellan Abisko och Narvik (om ni skulle råka vara där istället. Narvik är superfint också nämligen) I Abisko finns mängder av fina vandringsleder, och de har ett turistcentrum där de serverar god mat och där de har fina stugor man kan hyra. Dessutom ligger det precis vid järnvägsstationen. Narvik är en överraskande stor stad för att ligga så högt upp i norr, och det finns gott om fina restauranger (fiskrätterna brukar vara allra bäst), affärer och sevärdheter.



Men, annars kan jag varmt rekommendera sådana där guider över Sverige för turister. Köp en sådan, det är skitkul att se sitt eget land 'utifrån' eller vad man nu ska säga, och ni kommer få superbra tips över vägar, sevärdheter och allting. Köp Sverige-guiden från de som tillverkar reseguider av den här typen, den är absolut bäst och mest rik på foton: http://img28.imageshack.us/img28/5161/77125037.jpg

Om du bor i Stockholm kan jag tipsa om att den guiden finns att köpa på finfina English Bookshop i Gamla stan, bland annat. Annars finns den säkert att låna på bibliotek, eller att köpa på vanligare bokhandlar som har en avdelning för reseguider.

2012-06-18 @ 09:19:45
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Melwa

Ja, alltså, jag var nog uppe i norra Sverige och Norge ungefär samtidigt som du när jag var där, och jag tyckte inte alls det kändes turistspäckat, haha! Mest vandringslystna människor, och de är väldigt mysiga att ha omkring sig. Så du ska inte oroa dig för det alls! :)



Kul att du uppskattade tipsen! Jag glömde förresten säga att tågresan mellan Narvik och Abisko är en upplevelse i sig, men ingenting för höjdrädda. Jag har hört att ska vara en av de vackraste sträckorna med tåg i Skandinavien (till och med det tolvåriga fotbollslaget som åkte tåget samtidigt som jag tryckte sig mot rutorna och tyckte det var fint.) Så, det rekommenderas varmt också!

2012-06-18 @ 22:53:10
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/
Postat av: Cyanatra

Låter helt underbart.

2012-06-20 @ 00:03:48
URL: http://ghosthours.blogg.se/
Postat av: Cherie

Jag bor i Strömsund, som är i Jämtland. Om du har några frågor eller så, så är det bara att skicka iväg ett mail :)

Svar: Men åh ser man på! Vi kommer att åka förbi där, ska till Dorotea! Har du något att rekommendera där i krokarna? Vi fickl veta att området kring Blåsjön (?) och Gäddede skulle vara väldigt fint!
blackbowshop.blogg.se

2012-06-21 @ 00:36:21
URL: http://etthimlaliv.blogspot.com
Postat av: Johanna

Ååh vad underbart. Det finns mängder att se! Jag bor själv i Piteå, och kanske är lite hemmablind men östkusten tycker jag personligen inte är så märkvärdig. Jag har däremot stuga i Stora Blåsjön och där har du minsann fantastiskt landskap, och tycker du om att fota natur så måste du dit! Kalfjället Stekenjokk är alldeles magiskt och missa för guds skull inte Korpens Öga vid Jormvattnet om du är intresserad av mystik och mytologi. :) Jag föreslår att du kollar in Frostvikens hemsida, (www.frostviken.se) Där finns det en mängd med information och inspirerande bilder på alla sevärdheter kringliggandes Frostviksfjällen.
Fråga gärna på ifall du vill veta mer! Kan fråga farsan om inte annat. Han är uppvuxen i Strömsund och har spenderat mycket tid i Frostviken.

Svar: Hej och tack för alla dina härliga Norrlandstips! :-) Tyvärr hann jag inte se ditt inlägg förrens jag kom hem, men jagvar faktiskt vid Stora Blåsjön och Stekenjokk. Heeelt magiskt! Ååh längtar tillbaka....
Blir ju garanterat ett Norrlandsbesök snart igen, så nästa gång ska jag kolla in Korpens Öga som du tipsade om!
blackbowshop.blogg.se

2012-07-06 @ 11:59:12
URL: http://jjohannaeeriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


bloglovin